Gå til hovedinnholdet

Flytogets nye tog har kommet til Norge

Train exterior Airport Express type 78

Fotograf: Flytoget

06 mars 2019
Flytoget skal øke kapasiteten med 50 % og tirsdag 5. mars viste vi for første gang frem sitt splitter nye tog. Bredere seter, mindre støy og større vinduer skal sørge for å gi de reisende en enda mer behagelig og effektiv reise.

Pressekontakt

Ida Marie Fottland
Direktør kommunikasjon og bærekraft

I 2015 inngikk Flytoget kontrakt med den spanske tog-produsenten CAF om levering av åtte nye togsett. De nye togene vil være et supplement til de seksten togsettene Flytoget allerede har - og vil derfor øke kapasiteten med 50 %. Dette gjøres for å kunne frakte enda flere passasjerer til og fra Oslo lufthavn.

Flytoget satte i fjor passasjerrekord med nesten syv millioner reisende så det at vi i år får åtte nye togsett er helt nødvendig. Det nye toget er bygget på samme lest som de forrige, men har i tillegg egenskaper som vi vet kundene våre har ønsket seg i lang tid; mindre støy, bredere seter, strømuttak, USB-tilgang og koppholdere ved alle stoler og bedre plass til bagasje. Togene blir også de første i Norge hvor man vil kunne se i hvilken vogn det er mest ledige plasser før man går inn, sier Philipp Engedal, administrerende direktør i Flytoget.

Norges raskeste tog

Det nye flytoget har gjennomgått et omfattende testprogram før det kom til Norge og har vært innom både Spania, Tyskland, Østerrike og Tsjekkia for blant annet omfattende testing i kuldekammer. Flytogene godkjennes for største hastighet 245 km/t, og i den forbindelse testes de i hastigheter helt opp til 270 km/t.

Vi har jo foreløpig bare lov til å kjøre i 210 km/t til og fra Oslo lufthavn, men vi synes jo at det er kult at de kan kjøre så fort. Flytoget er Norges raskeste tog, og det åpner for spennende muligheter i fremtiden.

Philipp Engedal

Spanske CAF skal også levere nye trikker til Oslo. Prosjektdirektør, Félix Fernández, er veldig fornøyd med samarbeidet med norske Flytoget - og ikke minst resultatet:

Jeg må være ærlig og si at dette er et av de råeste togene vi noen gang har laget. Prosjektorganisasjonen i Flytoget er en gjeng med perfeksjonister som ikke gir seg før hver minste detalj er på plass. Dette har resultert i et fantastisk tog som jeg er sikker på at kundene vil elske.

Spesialdesignet og tilpasset kundenes behov

Toget er gjennomgående designet for å kunne videreutvikle Flytogets kvaliteter. I samarbeid med både egne ansatte og anerkjente designere er det tatt frem et tog som reflekterer en moderne norsk byggestil og Flytogets verdier. Et annet viktig mål har vært å sikre et mest mulig energiøkonomisk tog og sikre gode løsninger for universell utforming.

Gjennom hele prosessen har det vært avgjørende for oss å ta utgangspunkt i kundenes behov. Hva kan vi gjøre for å tilby dem en enda mer behagelig og effektiv reise med oss? Resultatet har blitt enda bedre enn vi håpet på og vi gleder oss enormt til å få kundene om bord, sier Engedal.

Det kommende året skal de nye flytogene testes på norske skinner og det skal gjennomføres nødvendig opplæring før togene settes i drift i begynnelsen av neste år.

Nysgjerrig på å se hvordan se ser ut? Se vår 360- graders visning av toget her.

 Fakta om de nye togene

  • Flytoget har bestilt 8 nye togsett fra den spanske produsenten CAF
  • Togene har gjennomgått et omfattende testprogram i flere land før det i tiden fremover skal testes på norske skinner

Hvert togsett er/har

  • 4 vogner
  • 102 meter langt
  • 4,4 meter høyt
  • 3,3 meter bredt
  • 236 tonn
  • 236 seter, to rullestolplasser med dedikerte ledsagerplasser
  • To toaletter, hvorav ett PRM toalett
  • Toget er godt tilrettelagt universell utforming med en lavgulvsvogn slik at rullestolbrukere kan trille hindringsfritt i vognen samt trappefri inngang til øvrige vogner.

Hvilke endringer vil kundene merke?

  • Den Norske produsenten Ring Mekanikk har designet et eget flytogsete med bedre plass enn på «business class». Her kan man oppleve å sitte alene samtidig som man reiser sammen med mange.
  • Effektiv forflytning innvendig i toget sikres med et flatt gulv og innvendige dører som åpnes automatisk, har kan du bare ta trillekofferten i den ene hånden og kaffen i den andre og spasere igjennom toget.
  • Innvendig belysning består av moderne led-belysning med automatisk regulering som også vil vise deg hvilken side du skal gå av på.
  • Toget er laget så bredt som det er plass til på den norske infrastrukturen. Dette har gitt mulighet for å lage bredere seter og til å skape mer plass om bord generelt.
  • Togene blir også de første i Norge hvor man vil kunne se i hvilken vogn det er mest ledige plasser før man går inn.
  • Togene har alle fasiliteter som forventes om bord i et moderne tog, dette omfatter wifi (med høy hastighet), strømuttak med integrert USB lader, koppholder, informasjonsskjermer o.l.
  • I tillegg til at toget selvfølgelig er universelt utformet finnes det egne plasser med et elegant ståbord og plass til pc.
  • For å gjøre det enklest mulig for de reisende å velge riktig vogn, f.eks. hvis man har med barnevogn, har togene en helt ny generasjon med utvendig merking.
  • Og sist men ikke minst, om bord i Flytoget ser du alltid egen bagasje. Også på de nye togene som har opplyste bagasjehyller med glassvegger.

 

 

Airport express type 78 interior

Fotograf: Flytoget

Airport Express type 78 Interior PRM

Fotograf: Flytoget

Train interior Airport Express type 78

Fotograf: Andoni Murua

Fakta om Flytoget

  • Eies av Nærings- og fiskeridepartementet
  • Satte i 2018 passasjerrekord med 6,8 millioner reisende
  • Flytoget har siden oppstarten levert et akkumulert utbytte til eier på 1,6 milliarder
  • Har noen av Norges mest fornøyde kunder og en stabil kundetilfredshet på 97 %
  • Ble i 2019 kåret til «Årets operatør» i Global AirRail Alliance (GARA)