Dette betyr at Flytoget blir oppfattet som den mest bærekraftige merkevaren i transportbransjen, i følge de 10.400 norske forbrukerne som er intervjuet i studien.
- Vårt viktigste bidrag til samfunnet er å ha et attraktivt togtilbud som bidrar til høy kollektivandel til og fra flyplassen, og ved å ha en bærekraftig drift i alle ledd. Derfor er det gledelig at norske forbrukere anerkjenner vårt langsiktig og målrettede bærekraftsarbeid, Philipp Engedal, adm. dir.
På totalrangeringen med hele 247 merkevarer er vurdert, endte Flytoget på 5. plass, bak sterke merkevarer som Kiwi, IKEA og Tine.
Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige varemerkestudie om bærekraft. I år har studien 10-årsjubileum og har vært gjennomført årlig siden 2011. I 2020 har til sammen 58.000 respondenter blitt intervjuet i åtte land. Respondentene er et landrepresentativt utvalg av befolkningen i hvert land. Til sammen 1400 varemerker er vurdert ut fra FNs globale mål for bærekraftig utvikling, 247 av disse i Norge.