Guttetur, shoppingtur, familietur, ferie eller jobbreise. Uansett hva du skal er det fint å kunne holde kontakt med omverden, om det er på Facebook eller via Outlook.
Da Flytoget startet i 1998 hadde hvert togsett en telefonautomat. Slik kunne du være tilknyttet omverden mens du suste gjennom Norges lengste jernbanetunnel. Telefonautomatene er borte for lengst, og for seks år siden kom det trådløst internett på flytogene i stedet. Dessverre klarte vi aldri å begeistre like mye med det trådløse internettet om bord.
Etter sene netter, utallige tester og litt frustrasjon tror vi derimot at vi har funnet et system som fungerer - selv i full fart gjennom tunneler og rapsåkre.
Nå er vi ferdig med å installere nytt utstyr i alle flytogene. Dermed ligger alt til rette for at du kan legge inn reiseregningene eller oppdatere «My story» med bare én harepus-video til i Snapchat underveis i 210km/t.
Allerede oppdatert Instagram-kontoen?
Hvorfor ikke bruke minuttene mens du sitter på Flytoget til å lære noen nye gloser? Flytoget har i samarbeid med Memolife lansert en tjeneste som lar deg lære nyttige gloser fort og huske dem lenge. Les mer om tjenesten her eller prøv den med en gang her.
«Hvorfor klarer ikke Flytoget å få til skikkelig WiFi når man klarer det 10.000 meter over bakken i et fly?».
– Dette har vært et tilbakevendende spørsmål, og det er nok den klagen vi har fått oftest fra kundene våre, sier driftsdirektør Thomas Berntsen i Flytoget.
I 2010 startet Flytoget et prosjekt med mål om å kunne tilby WiFi til kundene. Året etter var systemet på plass, men selv om teknologien fungerte, var ikke kvaliteten tilfredsstillende.
– Vi gikk for en enkel løsning uten all verdens av kapasitet. Kundene opplevde at man fikk koblet seg til, men ikke stort mer enn det. Nettet var veldig variabelt, og hvis det var mange på samtidig, kom de ikke gjennom i det hele tatt. Hverken vi eller kundene har vært fornøyde med det, innrømmer Berntsen.
Fotograf: Brand Studio
Derfor er det vanskeligere på tog enn på fly
Teknisk sett er det en komplisert forklaring på hvorfor det ikke er like lett å få god WiFi på tog som i fly, men enkelt sagt er det to forskjellige teknologier.
Når du er om bord i et fly, er det en retningsstyrt antenne som finner en satellitt og låser signalet hele turen. Når du sitter på et tog og kjører 210 km/t, vil mobilen hele tiden søke etter nærmeste og beste basestasjon og hoppe frem og tilbake. Nettet blir derfor mer ustabilt.
– Det er dette som gjør landbasert og kontinuerlig datadekning i høy hastighet mye vanskeligere enn i fly og båt, hvor man har åpne landskap og satellitter, sier Berntsen og legger til:
– Du merker også dette hvis du prater i telefonen når du er i bilen og kjører inn i en tunnel. Da kan du oppleve dårlig forbindelse og linjen kan bli brutt. Det er akkurat samme problemstilling, sier han.
Driftsdirektøren tilføyer at selv om WiFi i fly er mer stabilt, er hastighetene ofte mye lavere enn det vi opplever med 4G-nettet på bakken i dag.
Fire antenner og nytt system
Men nå er problemet løst. I alle Flytogets 16 togsett er det kommet et splitter nytt system som sikrer god og stabil WiFi til alle reisende.
– Det er viktig å lytte til kundene våre og levere på det de etterspør. WiFi er viktig for å kunne fylle reisetiden med innhold enten ved å løse arbeidsoppgaver, være på sosiale medier, lese nyheter eller streame en film, forteller Philipp Engedal, administrerende direktør i Flytoget.
I juni 2015 startet prosjektleder Bent Flyen arbeidet med å få på plass en bedre løsning. Første jobb var å reise opp og ned med togene og utføre målinger for å sjekke kapasiteten.
– Den var så dårlig at vi fikk ikke målt engang! Det gamle systemet brukte et «repeateranlegg», som gjentar signalet inni toget, og da fant vi ut at man mister halvparten av kapasiteten, sier Flyen.
Løsningen ble derfor å montere fire antenner på taket og installere en ny mottagerboks inni toget. Nå er det 4G-kapasitet med minst én operatør på hele strekningen.