Det vil gå tog mye oftere
Det aller viktigste Flytoget kan gjøre er å tilby flere avganger når folk reiser. Eller sagt enda enklere, det vil gå tog mye oftere. Og det vil bli bedre plass på de togene som går.
- Flytoget sitter på nøkkelen til å løse kapasitetsutfordringene i Oslotunellen og har muligheten til å åpne opp flytogene for pendlere for å ta unna noe av passasjertrykket. Tilbudet vi har beskrevet for Jernbanedirektoratet er designet for være bra både for flyplassreisende og pendlere.
- Flytoget har i dag seks avganger i timen som går fra Oslo S til Gardermoen. Hvis dørene åpnes, for alle reisende mellom Oslo S og Lillestrøm så går antall avganger fra seks til 12 i timen. Dette vil gi i snitt et tog hvert femte minutt fra Lillestrøm til Oslo S.
- Fra Skøyen til Oslo S øker vi fra 14 til 19 tog i timen, altså ett tog cirka hvert tredje minutt.
- Fra Asker til Oslo S øker vi fra seks til ni tog i timen. Dette utgjør et tog hvert cirka hvert syvende minutt.
- Fra Drammen til Oslo S vil det øke fra fem til åtte tog i timen. Rekker du ikke toget, går det et nytt om under åtte minutter.
- Mellom Oslo S, Lillestrøm og Årnes/Kongsvinger (R14) økes det til to tog i timen i tidsrommet 06:00-18:00.
- Nytt tog hver time mellom Lillestrøm – Oslo S – Lillestrøm.
- Driftsdøgnet forlenges med senere avganger i begge retninger mellom Kongsberg og Eidsvoll (R12).
- Bratsbergbanen (R52) mellom Porsgrunn og Notodden får avganger hver time.
Fordi Flytoget eier mange tog, kan vi i tillegg til å tilby mange flere avganger hver time, kjøre dobbeltsett på mange av avgangene. Det blir derfor ikke bare flere avganger, men dobbelt så mange sitteplasser på mange av dem.
Rushtiden for pendlere og reisende til og fra flyplassen er på ulike tider av døgnet. Vi er derfor trygge på at vi kan gi godt tilbud til både pendlere, som får en bedre hverdagsreise, og sørge for at de som skal ut og fly får beholde et produkt de liker svært godt.
En hverdagsreise du kan stole på
Jernbanen i Norge sliter med et enormt vedlikeholdsetterslep. Likevel er det ikke så dystert at Flytoget ikke kan gjøre noe for å sørge for bedre punktlighet og mer forutsigbarhet.
For selv om feil på infrastrukturen har skylden for majoriteten av forsinkelsene, så er det mye den enkelte togoperatør kan gjøre.
Flytogets punktlighet handler i stor grad om at vi prioriterer vedlikehold. Det handler også om hvordan vi setter opp operasjonen, hvordan vi bemanner togene, hvordan vi sikrer opplæring i feilretting og problemløsning. Dette er ting vi selvfølgelig tar med oss til Bytoget.
Tilliten til tog avhenger ikke bare av at toget aldri er forsinket. Det handler like mye om hvordan du blir ivaretatt hvis alt ikke går som planlagt. Kommer det for eksempel en buss som hjelper deg videre? Får du informasjon i tide, slik at du kan planlegge andre reisemåter? Får du informasjon som er lett å forstå? Og har de ansatte på toget de verktøyene de trenger for å være til hjelp og støtte også under forsinkelser? Dette, og mye mer, kan vi som togoperatør påvirke. Og vi skal påvirke det.
Med kunden i sentrum
Flytoget kan altså raskt levere både flere avganger, bedre plass og et vesentlig mer pålitelig togtilbud.
Men vi tror at det er flere ting som kan bidra til å gjøre hverdagsreisen enda bedre. Det kan dreie seg om smarte digitale løsninger, nye billettkonsepter og innovativ og kundevennlig produktutvikling.
I 25 år har Flytoget, i alt vi gjør, tatt utgangspunkt i kundens behov og fornyet, modernisert og forenklet reisene til og fra flyplassen. Togene og infrastrukturen har vært den samme, men produktet har blitt stadig bedre.
Flytoget har vært først ute med tilbud som billettløse reiser og tilpassede produkter som bagasjelapp-maskin om bord og Flygaranti, for å nevne noen eksempler på produktutvikling som produktutvikling som gjør det enklere å velge toget.
Denne tenkemåten og kulturen med å fornye tilbudet tar vi med inn i arbeidet med Østlandet 2, selv om togene og infrastrukturen er den samme.
På tide å tenke nytt
Sist, men ikke minst mener vi norske togkunder nå fortjener at noen utfordrer måten man alltid har gjort det på i jernbanen. Det er ikke sånn at alt som fungerte før, fungerer like godt i dag.
Vi tror at alle sektorer har godt av at noen kommer og utfordrer det etablerte. Se bare på selskaper som Posten, Televerket og SAS.
Flytoget er en kjent, trygg og statlig eid norsk utfordrer, og noe så sjeldent som et populært, veldrevet og lønnsomt togselskap.
Allerede i 2010 lanserte Jens Stoltenberg at han ønsket seg Flytogstandard over hele Norge.
De siste 25 årene har vi bevist hva vi kan. Vi mener at tiden er moden for at Flytoget får utvidet ansvarsområdet og får muligheten til å vise kundene på Østlandet hvordan det faktisk bør være å reise med tog.