Gå til hovedinnholdet

Trådløst nett om bord

01 mai 2017
Vi er stolte av å lansere et oppgradert og ikke minst raskt trådløst internett om bord i flytogene.
Familie om bord på Flytoget

Guttetur, shoppingtur, familietur, ferie eller jobbreise. Uansett hva du skal er det fint å kunne holde kontakt med omverden, om det er på Facebook eller via Outlook.

Da Flytoget startet i 1998 hadde hvert togsett en telefonautomat. Slik kunne du være tilknyttet omverden mens du suste gjennom Norges lengste jernbanetunnel. Telefonautomatene er borte for lengst, og for seks år siden kom det trådløst internett på flytogene i stedet. Dessverre klarte vi aldri å begeistre like mye med det trådløse internettet om bord.

Etter sene netter, utallige tester og litt frustrasjon tror vi derimot at vi har funnet et system som fungerer - selv i full fart gjennom tunneler og rapsåkre.

Nå er vi ferdig med å installere nytt utstyr i alle flytogene. Dermed ligger alt til rette for at du kan legge inn reiseregningene eller oppdatere «My story» med bare én harepus-video til i Snapchat underveis i 210km/t.

Allerede oppdatert Instagram-kontoen?

Hvorfor ikke bruke minuttene mens du sitter på Flytoget til å lære noen nye gloser? Flytoget har i samarbeid med Memolife lansert en tjeneste som lar deg lære nyttige gloser fort og huske dem lenge. Les mer om tjenesten her eller prøv den med en gang her.

«Hvorfor klarer ikke Flytoget å få til skikkelig WiFi når man klarer det 10.000 meter over bakken i et fly?».

– Dette har vært et tilbakevendende spørsmål, og det er nok den klagen vi har fått oftest fra kundene våre, sier driftsdirektør Thomas Berntsen i Flytoget.

I 2010 startet Flytoget et prosjekt med mål om å kunne tilby WiFi til kundene. Året etter var systemet på plass, men selv om teknologien fungerte, var ikke kvaliteten tilfredsstillende.

– Vi gikk for en enkel løsning uten all verdens av kapasitet. Kundene opplevde at man fikk koblet seg til, men ikke stort mer enn det. Nettet var veldig variabelt, og hvis det var mange på samtidig, kom de ikke gjennom i det hele tatt. Hverken vi eller kundene har vært fornøyde med det, innrømmer Berntsen.

Driftsdirektør Thomas Berntsen og prosjektleder Bent Flyen måler kapasiteten til det nye nettet på Flytoget.

Fotograf: Brand Studio

Derfor er det vanskeligere på tog enn på fly

Teknisk sett er det en komplisert forklaring på hvorfor det ikke er like lett å få god WiFi på tog som i fly, men enkelt sagt er det to forskjellige teknologier.

Når du er om bord i et fly, er det en retningsstyrt antenne som finner en satellitt og låser signalet hele turen. Når du sitter på et tog og kjører 210 km/t, vil mobilen hele tiden søke etter nærmeste og beste basestasjon og hoppe frem og tilbake. Nettet blir derfor mer ustabilt.

– Det er dette som gjør landbasert og kontinuerlig datadekning i høy hastighet mye vanskeligere enn i fly og båt, hvor man har åpne landskap og satellitter, sier Berntsen og legger til:

– Du merker også dette hvis du prater i telefonen når du er i bilen og kjører inn i en tunnel. Da kan du oppleve dårlig forbindelse og linjen kan bli brutt. Det er akkurat samme problemstilling, sier han.

Driftsdirektøren tilføyer at selv om WiFi i fly er mer stabilt, er hastighetene ofte mye lavere enn det vi opplever med 4G-nettet på bakken i dag.

Fire antenner og nytt system

Men nå er problemet løst. I alle Flytogets 16 togsett er det kommet et splitter nytt system som sikrer god og stabil WiFi til alle reisende.

– Det er viktig å lytte til kundene våre og levere på det de etterspør. WiFi er viktig for å kunne fylle reisetiden med innhold enten ved å løse arbeidsoppgaver, være på sosiale medier, lese nyheter eller streame en film, forteller Philipp Engedal, administrerende direktør i Flytoget.

I juni 2015 startet prosjektleder Bent Flyen arbeidet med å få på plass en bedre løsning. Første jobb var å reise opp og ned med togene og utføre målinger for å sjekke kapasiteten.

– Den var så dårlig at vi fikk ikke målt engang! Det gamle systemet brukte et «repeateranlegg», som gjentar signalet inni toget, og da fant vi ut at man mister halvparten av kapasiteten, sier Flyen.

Løsningen ble derfor å montere fire antenner på taket og installere en ny mottagerboks inni toget. Nå er det 4G-kapasitet med minst én operatør på hele strekningen.

Prosjektleder Bent Flyen viser frem de nye antennene i flytogene, som leverer minst 100 MB til alle reisende. – Hos oss får du lov til å bruke så mye kapasitet du klarer å få tak i, men det er en begrensning på 500 MB i nedlasted data, sier han.

Fotograf: Brand Studio

Infrastruktur har vært flaskehalsen

Flytoget har satt et minstekrav om at de skal kunne levere 100 MB, som er tilsvarende det mange familier har hjemme i dag, til toget på strekningen til Gardermoen. Da er det størst aktivitet. Over 50 prosent av kundene deres går på og av i Oslo.

– Det nye systemet som er på plass nå, er en helt annen generasjon. Det er veldig god kapasitet på hele strekningen. Vi har også et fibernettverk i toget som vi bruker til å fordele kapasiteten rundt i vognene, sier Berntsen.

Driftsdirektøren forteller at den egentlige flaskehalsen, som har vært utfordringen hele veien, har vært infrastrukturen utenfor toget.

Flere steder på strekningen har det vært såkalte dekningshull, og flere tunneler har ikke vært tilstrekkelig utstyrt til å gi togene gode nok signaler. Dette er hovedårsaken til at det har tatt lang tid.

– For oss er det en selvfølge at man skal ha bra WiFi på Flytoget. Vi ønsket å tilby dette for lenge siden, sier Berntsen.

Bent med Flyen med iPad