I Flytoget ser vi bærekraft som en forutsetning for ansvarlig drift og verdiskaping for eier og samfunn. Flytoget ønsker å forebygge og begrense negativ påvirkning eller skade på mennesker, miljø og samfunn som følge av driften.
I Flytoget anerkjenner vi flytrafikkens store innvirkning på den globale oppvarmingen, og er opptatt av å bidra der vi kan for at den delen av reisen vi tilbyr, gjennomføres så miljøvennlig som mulig. Global oppvarming som følge av høye CO2-utslipp er en stor utfordring for verdenssamfunnet. Å få flere av dem som allerede skal ut og reise med fly til å velge kollektivtransport fremfor å ta bilen, bidrar til et lavere utslipp av CO2. Ved å tilby en attraktiv tilbringertjeneste ønsker Flytoget til å bidra til at flere reiser med kollektivtransport til Gardermoen. Siden 1998 har vi bidratt til at kollektivandelen til og fra Oslo lufthavn er på over 70 %, og vi jobber mot målet om 75 % i 2030.
En bærekraftig forretningsmodell
Da Stortinget i 1992 valgte Gardermoen som stedet for ny hovedflyplass, ble det samtidig vedtatt at tog skulle være det viktigste transportmiddelet. Et nytt høyhastighetstog skulle være et konkurransedyktig, fremtidsrettet og miljøvennlig transportalternativ. Stortinget forutsatte at utbygging og drift skulle være lønnsom.
Flytoget er definert som et selskap i kategori 1. Det betyr at statens mål med selskapet er høyest mulig avkastning over tid, innenfor bærekraftige rammer. En forutsetning fra eier er at selskapet balanserer økonomiske, sosiale og miljømessige forhold på en måte som bidrar til langsiktig verdiskapning og slik at dagens behov ivaretas uten å ødelegge muligheten for at kommende generasjoner kan få dekket sine behov. Som statlig eid selskap er Flytoget underlagt forventningene i eierskapsmeldingen.
I kjernen av Flytogets virksomhet ligger oppdraget om å tilby det beste transportalternativet til og fra Oslo lufthavn. For oss betyr det at vi skal frakte passasjerer trygt, raskt og behagelig mellom Oslo lufthavn og Drammen.
Flytoget skal være en betydelig bidragsyter til en høyere kollektivandel gjennom vårt engasjement i utviklingen av fremtidens jernbane, og arbeidet for klima- og
miljøbevissthet hos kundene. Vi støtter fellesskapets innsats for å legge til rette for en god utnyttelse av samfunnets ressurser. Flytoget skal vise at kommersiell og bærekraftig togtransport er mulig.
For å levere på vårt samfunnsoppdrag, er vi avhengige av både eksterne og interne ressurser. En av våre viktigste ressurser er kompetansen som ligger i hver enkelt Flytoget-ansatt.
Bærekraftig verdiskaping
Flytoget skal bidra til bærekraftig verdiskaping ved å alltid etterleve gjeldende lovgivning, opptre med god forretningspraksis og motvirke korrupsjon i alle former. Vi har tydelige etiske retningslinjer som gjelder både for ansatte og leverandører. Vi er opptatt av å sikre et trygt og godt arbeidsmiljø for våre medarbeidere, samt å ha ansvarlige og etisk bevisste leverandørforhold. Gjennom vår innkjøpsposisjon arbeider vi for antikorrupsjon og høy etisk praksis. Dette er et kontinuerlig arbeid der vi sikrer at våre leverandører oppfyller strenge krav til etikk og rettferdige arbeidsvilkår, og utelukker dem som ikke gjør det.
Flytoget følger prinsippene i FNs menneskerettighetserklæring og International Labour Organizations (ILO) åtte kjernekonvensjoner, samt FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP).
Dobbel vesentlighetsanalyse
Flytoget ferdigstilte i 2025 en dobbel vesentlighetsanalyse i henhold til den nyeste metodiske fremgangsmåten fra EU. Denne analysen var et sentralt steg i våre forberedelser for å kunne rapportere i henhold til kravene i Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).
Analysen resulterte i at Flytoget identifiserte seks vesentlige hovedtemaer og 14 vesentlige undertemaer. Disse temaene representerer påvirkninger, risikoer og muligheter som vil ha en betydelig innvirkning på Flytogets langsiktige bærekraft og strategiske prioriteringer.
Her kan du også lese mer om våre etiske retningslinjer, etiske forventninger til samarbeidspartnere og våre aktsomhetsvurderinger.