I Flytoget ser vi bærekraft som en forutsetning for ansvarlig drift og verdiskaping for eier og samfunn. Flytoget ønsker å forebygge og begrense negativ påvirkning eller skade på mennesker, miljø og samfunn som følge av driften.
I Flytoget anerkjenner vi flytrafikkens store innvirkning på den globale oppvarmingen, og er opptatt av å bidra der vi kan for at den delen av reisen vi tilbyr, gjennomføres så miljøvennlig som mulig. Global oppvarming som følge av høye CO2-utslipp er en stor utfordring for verdenssamfunnet. Å få flere av dem som allerede skal ut og reise med fly til å velge kollektivtransport fremfor å ta bilen, bidrar til et lavere utslipp av CO2. Ved å tilby en attraktiv tilbringertjeneste ønsker Flytoget til å bidra til at flere reiser med kollektivtransport til Gardermoen. Siden 1998 har vi bidratt til at kollektivandelen til og fra Oslo lufthavn er på over 70 %, og vi jobber mot målet om 75 % i 2030.
En bærekraftig forretningsmodell
Da Stortinget i 1992 valgte Gardermoen som stedet for ny hovedflyplass, ble det samtidig vedtatt at tog skulle være det viktigste transportmiddelet. Et nytt høyhastighetstog skulle være et konkurransedyktig, fremtidsrettet og miljøvennlig transportalternativ. Stortinget forutsatte at utbygging og drift
skulle være lønnsom.
Flytoget er definert som et selskap i kategori 1. Det betyr at statens mål med selskapet er høyest mulig avkastning over tid, innenfor bærekraftige rammer. En forutsetning fra eier er at selskapet balanserer økonomiske, sosiale og miljømessige forhold på en måte som bidrar til langsiktig verdiskapning og slik at dagens behov ivaretas uten å ødelegge muligheten for at kommende generasjoner kan få dekket sine behov. Som statlig eid selskap er Flytoget underlagt forventningene i eierskapsmeldingen.
I kjernen av Flytogets virksomhet ligger oppdraget om å tilby det beste transportalternativet til og fra Oslo lufthavn. For oss betyr det at vi skal frakte passasjerer trygt, raskt og behagelig mellom Oslo lufthavn og Drammen.
Flytoget skal være en betydelig bidragsyter til en høyere kollektivandel gjennom vårt engasjement i utviklingen av fremtidens jernbane, og arbeidet for klima- og
miljøbevissthet hos kundene. Vi støtter oppunder felleskapets innsats for å legge til rette for god utnyttelse av samfunnets ressurser. Flytoget skal vise at kommersiell og bærekraftig togtransport er mulig.
For å levere på vårt samfunnsoppdrag, er vi avhengige av eksterne faktorer og ressurser, som det finnes mer om i denne rapporten. En av våre viktigste ressurser er kompetansen som ligger i hver enkelt Flytoget-ansatt.
Bærekraftig verdiskaping
Flytoget skal bidra til bærekraftig verdiskaping ved å alltid etterleve gjeldende lovgivning, opptre med god forretningspraksis og motvirke korrupsjon i alle former. På samme måte som vi er opptatt av at våre ansatte skal ha et trygt og sikkert arbeidsmiljø, har vi forankrede rutiner og tydelige forventninger til leverandører og deres etiske plattform. Flytoget benytter gjennom dette vår innkjøpsposisjon til å jobbe for antikorrupsjon og høy etisk standard. Dette er et kontinuerlig påvirkningsarbeid hvor vi er opptatt av å utelukke leverandører som ikke oppfyller våre høye etiske krav og rettferdige arbeidsvilkår. Flytoget har etiske retningslinjer for ansatte og leverandører.
Flytoget følger prinsippene i FNs menneskerettighetserklæring og International Labour Organizations (ILO) åtte kjernekonvensjoner, samt FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP).
Dobbel vesentlighetsanalyse
Flytoget ferdigstilte i 2023 en dobbel vesentlighetsanalyse i henhold til prinsippene i EUs nylig vedtatte Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Gjennom analysen har vi sett på vår påvirkning, risikoer og muligheter.
Resultatet av analysen er at Flytoget har identifisert ti vesentlige temaer:
- Sikkerhet: Sikkerhet er et fundament i alt vi gjør for å forebygge og håndtere konsekvensene dersom en ulykke inntreffer.
- Kundefokus: Gjennom gode kundeopplevelser flytter vi reisende fra bil til tog.
- Organisasjonskultur, mangfold og likestilling: Norges stolteste medarbeidere og et mangfoldig arbeidsfellesskap bidrar til trivsel og bedre service.
- Politiske rammebetingelser: De politiske rammene er avgjørende for at vi kan levere tjenester til kundene, og være en god arbeidsplass.
- Innkjøp og verdikjede: Vi må følge opp og stille krav ved anskaffelser for å redusere risiko og styre innovasjon i sektoren.
- Klimagassutslipp: Systematisk kutt i utslipp i tråd med Parisavtalens mål må skje gjennom drift og verdikjede.
- Forretningsetikk: Ansvarlig virksomhetsstyring oppnår vi gjennom retningslinjer, veletablert praksis og kultur.
- Klimarisiko: Gjennom drift og samarbeid må vi håndtere og redusere de negative konsekvensene av klimaendringene.
- Teknologi og innovasjon: Evnen til å ta i bruk teknologi og innovasjon kan redusere kollektivtransportens negative fotavtrykk.
- Sirkulærøkonomi: Vi kan tilrettelegge for og fremme sirkulære løsninger ved å vedlikeholde og gjenbruke materiell og utstyr.
Mer om våre planer, tiltak og resultater finner du i årsrapporten.
Her kan du også lese mer om våre etiske retningslinjer, etiske retningslinjer for leverandører og våre aktsomhetsvurderinger.